Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ


ΟΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Με αφορμή το θόρυβο που δημιουργήθηκε από το θέμα της φυσικής στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις ,θέλω να διατυπώσω κάποιες σκέψεις και απόψεις που έχω για τον τρόπο διενέργειας αυτών των εξετάσεων καθώς και στον τρόπο ορισμού και λειτουργίας της ΚΕΕ (Κεντρική επιτροπή εξετάσεων) και Της επιτροπής θεμάτων.
Κατ΄ αρχάς θα εξηγήσω γιατί οι πανελλαδικές εξετάσεις όπως διεξάγονται έχουν καθαρά ταξικό χαρακτήρα και περιεχόμενο.
Είναι σχεδόν αδύνατο ένας μαθητής με όχι καλή οικονομική κατάσταση ,όσο έξυπνος και αν είναι  να πετύχει την εισαγωγή του στις λεγόμενες σχολές ,υψηλής ζήτησης (Βλέπε ιατρική ,πολυτεχνείο ,κ.λ.) ,αφού αδυνατεί να ανταπεξέλθει η οικογενειά του οικονομικά στη παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων. Ακόμη και εδώ στα φροντιστήρια έχουμε τη διάκριση αυτών που πηγαίνουν σε ομαδικό φροντιστήριο και αυτών που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα. Ο συναγωνισμός λοιπόν είναι άνισος από την αρχή. Έρχεται δε και η επιτροπή που βάζει τα θέματα των εξετάσεων και αποτελειώνει όσους μαθητές  έχουν μελετήσει και μάλιστα πολύ καλά τη θεωρία και τις ασκήσεις του σχολικού τους βιβλίου , αλλά δεν παρακολούθησαν ιδιαίτερα μαθήματα. Συνήθως αυτά τα θέματα τα εισηγούνται πανεπιστημιακοί με τους μαχόμενους καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μετέχουν στη επιτροπή ή να συμφωνούν ή να διαγωνίζονται με τους πανεπιστημιακούς στη δυσκολία των θεμάτων με επακόλουθο τα θέματα (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων) να είναι πάνω από τις δυνάμεις των φτωχών και οικονομικά αδύναμων μαθητών.
Αυτούς δε τους μαθητές που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις τους αδικούν και με ένα άλλο τρόπο. Αυτοί οι μαθητές ονειρευμένοι την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια για περαιτέρω σπουδές προτιμούν τις Πανελλαδικές εξετάσεις από τις ενδοσχολικές εξετάσεις και συνήθως είναι αυτοί που κατά τεκμήριο είναι οι «καλύτεροι» μαθητές ,ενώ οι  «χειρότεροι» μαθητές επιλέγουν τις ενδοσχολικές εξετάσεις , εξεταζόμενοι στα 2/3 της ύλης και σαφώς σε ευκολότερα θέματα από αυτά των πανελλαδικών. Αποτέλεσμα πολλές φορές οι μαθητές που θα δώσουν  ενδοσχολικές εξετάσεις να έχουν καλύτερο απολυτήριο από τους «καλούς» μαθητές που συμμετείχαν στις πανελλαδικές και πάτωσαν ελέω θεμάτων της ΚΕΕ. Θα πει κάποιος και τι μ΄ αυτό; Δύο παραδείγματα θα δώσω μόνο. Η εγγραφή σε δημόσια ΙΕΚ καθώς  και η εύρεση εργασίας στους Δήμους και στο Δημόσιο γενικά σαν πρώτο κριτήριο έχουν το βαθμό του απολυτηρίου.
Υπάρχει τρόπος όλα αυτά να διορθωθούν και να μπαίνουν στα πανεπιστήμια οι πραγματικά άξιοι; Η απάντηση είναι δύσκολη και δεν είναι εύκολο να βρεθεί λύση και ιδίως μέσα σε ένα σύστημα στρεβλό που από μόνο του γεννά αδικίες. Πάρτε παράδειγμα την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστήμιων που την αρνούνται όλες οι λεγόμενες προοδευτικές δυνάμεις ταυτιζόμενες με καθηγητικά κατεστημένα που αντιστέκονται σθεναρά. Η μη ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστήμιων και ο τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων έχουν  τα εξής αποτελέσματα : Ο πλούσιος γονιός θα εξασφαλίσει τα ιδιαίτερα μαθήματα στο παιδί του ώστε να γίνει γιατρός και αν δεν καταφέρει να εισαχτεί σε κάποια ιατρική σχολή της Ελλάδας τον στέλνει στο εξωτερικό και θα σπουδάσει οπωσδήποτε γιατρός . Ο φτωχός γονιός στο παιδί του  αν απολέσει τις ελάχιστες πιθανότητες που έχει να εισαχτεί στις Ιατρικές  σχολές θα του  αλλάξει ρότα μη μπορώντας να τον στείλει  στο εξωτερικό αλλά ούτε ακόμη και αν μένει  στην Αθήνα να τον γράψει με λίγα χρήματα σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο ,αφού αυτό δεν υπάρχει
Η πείρα μου λέει ότι για να εξομαλυνθούν λίγο τα πράγματα πρέπει να γίνουν τα εξής:
1)Η Κ.Ε.Ε να αποτελείται στην πλειοψηφία της από μαχόμενους καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης.
2)Τα θέματα θα μπαίνουν αυστηρά από τους παραπάνω καθηγητές με τους πανεπιστημιακούς να ελέγχουν μόνο την ορθότητα και την επιστημονική τεκμηρίωση των θεμάτων
3) Το επίπεδο των θεμάτων θα είναι τέτοιο που αν κάποιος έχει μελετήσει καλά το σχολικό βιβλίο ,να μπορεί να τα λύσει
4)Ο λύτης των θεμάτων να είναι ένας καθηγητής της μέσης εκπαίδευσης και αν δεν μπορεί να λύσει κάποιο θέμα να αποσύρεται το θέμα .
5) Να καταργηθεί ο διαχωρισμός των εσωτερικών εξετάσεων ,και αν όχι να έχουν δικαίωμα οι μαθητές να ξαναδίνουν εσωτερικά τα μαθήματα που είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα
6) Μια καλή προσπάθεια είχε γίνει με τη βοηθητική ενισχυτική διδασκαλία που τέλειωσε απότομα και σνομπαρίστηκε στην αρχή από όλους τους εμπλεκομένους.
7)Δώστε ιδέες……..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου